“Een vol hoofd” Coevorden

 

Theater Hofpoort te Coevorden

De lezing “Een vol hoofd” die ik mocht geven op 20 januari 2014 in Coevorden was een bijzondere ervaring. Allereerst de rit er naar toe. Een ruime 211 km enkele reis, maar wel de moeite waard.

Hofpoort tribune

Theater Hofpoort bleek onderdeel te zijn van het Gemeentehuis. Het was alsof het zo moest zijn. Ik, Mildred van het Schip, ging mijn lezing geven in de Raadzaal van Coevorden 😉

In Theater Hofpoort in het Hof van Coevorden worden jaarlijks tientallen theater-, film- en muziekvoorstellingen en aanverwante activiteiten gehouden. Niet alleen de Stichting Cultuurpodium Coevorden, maar ook het Centrum voor de Kunsten (CQ) en scholengemeenschap De Nieuwe Veste maken gebruik van het theater.Een prachtig multifunctioneel gebouw dat best als voorbeeld mag en kan dienen voor vele gemeenten in Nederland. De Raadzaal aldaar is om te toveren tot bioscoop, dans en theaterzaal.

IMG_415001

Een mooie oplossing en heel bijzonder om daar te mogen staan!

De lezing “Een vol hoofd” gaat over de werking van onze hersenen en de manier waarop ons brein op verschillende wijze informatie en prikkels verwerkt, zodat op een informatieve manier duidelijk wordt hoe een ieders gedrag ontstaat. Hierbij worden leerproblemen, zoals o.a. dyslexie, dyscalculie en beelddenken ook meegenomen.

De lezing werd door de aanwezigen verhelderend en bijzonder informatief genoemd. Een mooier compliment is onmogelijk, dus mijn doel is bereikt en mijn missie geslaagd!

Mildred van het Schip

Lezing ‘Een vol hoofd!’ Coevorden

Het Centrum Ontwikkeling en Educatie te Coevorden presenteert op maandag 20 januari 2014 de lezing ‘Een vol hoofd!’

Mijn hoofd is soms zo vol, dat het net is alsof ik in een grote metalen prullenbak zit, met de deksel erop.

Alles ligt dan ook door elkaar en mijn gedachten vliegen alle kanten op.
Voor mijn gevoel wil ik dan ontploffen en uit die prullenbak knallen, maar dan gaat het niet altijd goed.
Mijn omgeving begint dan te praten en te vragen hoe het gaat, of zeggen zelfs dat ik mijn niet zo druk hoef te maken.
Dit klinkt dan in mijn hoofd alsof ze met metalen buizen op die deksel van de metalen prullenbak slaan, ook nog hol met veel echo.

<<lees verder>>

ADHD Coach

De aanpak van Coaching Lisse is “anders dan anders”. Kenmerkend is dat we vooral oplossingsgericht werken; we kijken naar wat je wel kunt beïnvloeden in plaats van alleen maar naar het probleem te kijken. Jij als persoon staat centraal, niet je omgeving of alleen je vaardigheden. Verandering vindt plaats op niveau van identiteit in plaats van alleen op gedragsniveau. En we gaan er van uit dat er niet 1 oplossing is die voor iedereen geldt. Opzoek naar de sleutel voor jezelf!

Volgens medici is AD(H)D iets dat niet overgaat. Zolang je dat gelooft zit je in een situatie die je weinig uitdaagt om te kijken wat je zelf kan veranderen. Een groot deel van de problemen die mensen met AD(H)D ervaren heeft eigenlijk niet echt met ADHD te maken, maar met alles dat erop volgt. We noemen dat gevolgschade en die bestaat uit de onzekerheid, boosheid, gefrustreerdheid of angst die het gevolg is geworden van ‘anders’ doen en daarin afgewezen worden.

Bij de coaching nemen we zoals gezegd je eigen persoonlijke verhaal als uitgangspunt. De eerste keer zullen we dan ook vragen stellen over het verleden. Niet met de intentie om daar nog eens diep op in te gaan, maar om te kijken hoe je tot nu toe gefunctioneerd hebt en met welke knoppen op jouw mentale dashboard we daar desgewenst verandering in kunnen brengen. <<lees verder>> of neem voor meer informatie gerust contact met ons op!

De hele dag moe en ‘s avonds klaar wakker

“Ik snap er niks van, hij klaagt de hele dag dat hij zo moe is, maar ’s avonds is hij het bed niet in te krijgen en heeft hij energie voor 10”.
Deze uitspraak hoor ik regelmatig in de praktijk. Meestal gaat het dan over een kind of partner met ADHD.
<<lees verder>>

Coaching Lisse is verhuisd!

Goed nieuws!
De praktijkruimte werd te klein.
Dit is de voornaamste reden om de 1e Poellaan achter ons te laten.
Vanaf 13 mei 2013 zal de praktijkruimte gevestigd zijn aan de:
Kanaalstraat 154 a
2161 JT  Lisse

Training voor pubers met ADHD

De letters ADHD staan voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder.

Bij de letters ADHD komen veel negatieve woorden naar boven, zoals:

  • stoornis;
  • aandachttekort;
  • hyperactief en
  • concentratieproblemen.

Daarnaast krijgt een puber met ADHD maar al te vaak te horen:

  • Je luistert niet;
  • Wat ben je druk;
  • Let toch eens op;
  • Ben je weer wat vergeten;
  • Te laat;
  • Zit nou eens stil;
  • Kun je nou nooit eens stoppen?

Herkenbaar?

Dan heb je vast wel behoefte aan een plek in Lisse waar ADHD als iets positiefs wordt gezien!
Coaching Lisse geeft een training waar je samen met leeftijdsgenoten leert jouw:

  • ADHD succesvol in te zetten;
  • talenten te zien en te gebruiken;
  • schoolwerk te plannen;
  • zelfvertrouwen te ontwikkelen.

Daarnaast is er ruimte om samen met de anderen ervaringen uit te uitwisselen over jouw ADHD.   

De training

Per training komen er verschillende thema’s aan bod:

  • Kennismaking & herkenning;
  • ADHD, zelfvertrouwen en gedrag;
  • Organiseren en plannen;
  • Grenzen stellen;
  • Sociale contacten;
  • Concentratie, schoolwerk en (andere) manier van leren.

Aanmelden en data

De nieuwe groep is inmiddels van start gegaan.
Mocht je interesse hebben, dan is het mogelijk jouw gegevens op de (eventuele) wachtlijst te zetten.
Bij voldoende aanmeldingen zal er een nieuwe groep van start gaan.

Kosten

De training kost € 175,00 per deelnemer. Dit bedrag is inclusief btw en dient voor aanvang van de training te zijn voldaan.
Hierbij is inbegrepen: de kennismakingsbijeenkomst, 6 trainingsavonden, evaluatie-avond, koffie/thee/fris, werkmateriaal (werkmap, oefenmateriaal, etc.) en eindevaluatie.

Locatie Lisse

Coaching Lisse
Kanaalstraat 154 a
2161 JT  Lisse

Informatie en aanmelden

Coaching Lisse
www.coachinglisse.nl 
Mildred van het Schip: 06 105 25 496
info@coachinglisse.nl

Conflicten op de werkvloer

Het heeft een lange tijd geduurd om te begrijpen waarom ik steeds maar weer conflicten had met mijn leerkrachten en vervolgens mijn leidinggevenden.
Mijn ogen gingen open tijdens de verschillende trainingen en opleidingen die ik de afgelopen jaren heb gevolgd. Wederom kan ik het niet laten en wil mijn conclusie met jullie delen.

Ik voelde mij vaak onbegrepen en liet het dan maar weer op z’n beloop. In mijn schooltijd kreeg ik een nonchalante houding en vond het allemaal wel best. Deed er eigenlijk niet veel meer voor. Vooral de uitspraken van sommige leerkrachten deden mij de das om: “Meid jij komt er toch nooit!!”. Aangezien zij vast gelijk hadden paste ik mij maar aan en ging lekker actief worden buiten school. <<lees verder>>

“Beelddenken en Ik leer anders®”

Een intake gesprek met een cliëntje (11):

Op school zeggen ze dat ik misschien een beelddenker ben.
Eigenlijk heb ik alleen moeite met rekenen hoor, de rest valt volgens mij wel mee.
Ja, tijdens lezen verzin ik er wel eens woorden bij en als ik het woord vader lees, dan zeg ik papa, maar verder niets eigenlijk.

Moeder vult aan dat de spelling toch stiekem ook wel wat beter kan, want het woord lopen bijvoorbeeld, schrijft ze meestal met oo, dus loopen.

Ik schrijf zoals ik het hoor en zeg, maar waarom moet dat eigenlijk anders, want zo kan iedereen het toch ook lezen.

Als coach leg ik uit dat elk land zijn eigen geheimschrift heeft. In China hebben ze andere tekens dan in Arabische landen. In Nederland hebben wij ook een geheimschrift. Hoeveel letters zijn er eigenlijk? Hoeveel lettercodes hebben wij in Nederland?

Nou, een heleboel in ieder geval!

Hoeveel cijfercodes zijn er dan?

Ja, ook onwijs veel!

De blik in haar ogen was bijzonder mooi op het moment dat ik vertelde dat er 26 letters in het alfabet staan en eigenlijk alleen maar de cijfers 0 tot en met 9.
Dit kan niet waar zijn, dit is onmogelijk, dit moet even verwerkt worden.

logo ik leer anders coach g-2

Het bovenstaande verhaal is er één uit duizenden. Het is zo fijn om te kunnen melden dat deze manier van informatieverwerking (beelddenken) een gave is en dat met kleine stapjes het onmogelijke toch echt mogelijk wordt!

Mildred van het Schip, coach en trainer Ik leer anders®
Coaching Lisse ©

5 maart 2013

 

 

 

 

Snel leren = leuk leren

Uren aan je huiswerk en toch geen voldoende halen;
Leren, leren, leren, maar op de een of andere manier krijg je de lesstof niet in je hoofd;
Moeite hebben met plannen, want jouw dag is al zo vol;
Je wilt wel, maar het lukt gewoon niet;
Lezen, pfff, daar heb je geen zin in, want begrijpen doe je het toch niet;
Huiswerk, ZOVEEL, dat red je toch helemaal niet, je hebt ook nog een ander leven naast school hoor!

Herkenbaar? Dan is er goed nieuws!

Op de mooiste locatie in Lisse gaat de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ binnenkort weer van start.
<<lees verder>>

“Ik leer anders”

logo ik leer anders coach g-3-largeLeerproblemen praktisch aanpakken met de training
Ik leer anders, leren op eigen wijze!”