• Home
  • ADHD Coach
  • Individuele begeleiding
  • Autisme
  • Ervaringen
    • Leerproblemen aanpakken bij de oorzaak!
    • Schuld- en schaamte op een …
    • Ieder gedrag heeft een positieve …
    • Overmatige bewegingsdrang
    • Wat is dat toch “onbegrepen gedrag”?
    • Gedrag en PDD-NOS
    • Enig idee!
    • Tekenen tijdens de les
    • Huiswerk met radio aan
    • Impulsief: Helemaal mijn ding
    • Conflicten op de werkvloer
    • Natuurlijk bestaat ADHD!!
    • Mijn proces en ADHD
    • Beelddenken en Ik leer anders®
  • Tarieven
  • Over mij
  • Contact
  • Home
  • ADHD Coach
  • Individuele begeleiding
  • Autisme
  • Ervaringen
    • Leerproblemen aanpakken bij de oorzaak!
    • Schuld- en schaamte op een …
    • Ieder gedrag heeft een positieve …
    • Overmatige bewegingsdrang
    • Wat is dat toch “onbegrepen gedrag”?
    • Gedrag en PDD-NOS
    • Enig idee!
    • Tekenen tijdens de les
    • Huiswerk met radio aan
    • Impulsief: Helemaal mijn ding
    • Conflicten op de werkvloer
    • Natuurlijk bestaat ADHD!!
    • Mijn proces en ADHD
    • Beelddenken en Ik leer anders®
  • Tarieven
  • Over mij
  • Contact

Tekenen tijdens de les

Op school was het altijd een enorme drukte. Mijn concentratieprobleem daarbij was geen lekkere combinatie. Het luisteren naar de leraar, het horen smoezen van de klasgenoten, de geluiden van buiten, ……. Het was een enorme strijd om aandacht te houden bij het verhaal van de leerkracht. Toch vond ik er wat op! Ik ging tijdens de les zitten tekenen.

Misschien herkent u het wel. Tijdens een telefoongesprek van die kleine nietszeggende tekeningetjes zitten maken, eigenlijk gaat het ongemerkt. Juist door maar wat te tekenen, je kunnen blijven concentreren op het gesprek. Dat was de oplossing voor mijn probleem. Tekenen tijdens de uitleg van de leerkracht! Het ging lange tijd goed, maar niet iedere leerkracht kon het waarderen! De visie van een enkele leerkracht was echter anders. De leerkracht vond dat er juist niet werd opgelet door mij en verbood mij vervolgens om te tekenen.

Dit was erg jammer. Jammer voor mij, maar ook jammer voor mijn klasgenoten en de leerkracht. Vanaf het moment dat ik niet meer mocht tekenen was ik niet in staat mijn zintuigen te richten op de leerkracht. Hierdoor zag ik weer iedere vogel voorbij vliegen, alle bewegingen van mijn klasgenoten, hoorde ik het verkeer buiten, het geroezemoes in het lokaal, de geluiden op de gang, …….. en pikte ik niks op van het verhaal van de leerkracht. Het had nog meer gevolgen. Doordat ik overprikkeld werd zat ik niet stil, sprak ik voor mijn beurt, stond ik zomaar op, werd ik brutaal en ga zo maar verder. De leerkracht reageerde boos omdat ik (nog) niet deed wat hij van mij verwachtte.

Mijn klasgenoten begonnen mij irritant te vinden en begonnen met pesten. Thuis werd het contact ook niet beter, omdat de klachten vanuit school uiteraard gemeld werden. En dat is allemaal het gevolg van het niet rustig mogen tekenen tijdens de les.

Tip: Kijk binnen het onderwijs, maar ook daar buiten, waarom de ander doet wat hij/zij doet. Wat is de reden of misschien zelfs het nut van het gedrag? Kijk verder!

Bekijk ook eens “Ik leer anders“. “Mensen zijn namelijk veel meer dan gedrag alleen!”

Mildred van het Schip
Coaching Lisse

Coaching Lisse

Coaching Lisse kijkt anders naar onbegrepen gedrag en gevoel.
Mensen zijn immers meer dan gedrag alleen!

E-mail: mildred@coachinglisse.nl
Tel: 06 105 25 496

Site Links

Algemene Voorwaarden
Privacyverklaring
Disclaimer
Betalingsvoorwaarden
Klachtenformulier WMO Klachtenregeling Wkkgz

Aangesloten bij branchorganisatie SoloPartners Certificaat

Bedrijfsgegevens

Bankrekeningnr: NL82 ABNA0 584237359
KvKnr: 50 72 19 41
BTW-id.nr. NL002088412B055
AGB code 41789157