Data voor in je agenda!

Na de zomervakantie gaat het nieuwe ‘seizoen’ van start.
De eerste data van de cursussen zijn inmiddels ingepland:

  1. Op weg naar de brugklas
    (Groep 8 leerlingen)
    Startdatum: donderdag 31 mei 2018 van 19.00 uur tot 20.00 uur.
    Klik hier voor meer informatie.
  2. Workshop voor ouders
    Het obstakel dat huiswerk heet
    Woensdag 10 oktober 2018
    Klik hier voor meer informatie
  3. Snel leren = Leuk leren
    (Vanaf TL t/m Gymnasium)
    Startdatum: donderdag 1 november 2018 van 19.00 uur tot 20.00 uur.
    Klik hier voor meer informatie.
  4. Snel leren = Leuk leren
    (VMBO BB, KB, GL)
    Startdatum: woensdag 31 oktober 2018 van 19.00 uur tot 20.00 uur.
    Klik hier voor meer informatie.
  5. Snel leren = Leuk leren
    (Examenkandidaten)
    Startdatum: donderdag 10 januari 2019 van 19.00 uur tot 20.00 uur.
    Klik hier voor meer informatie.
  6. Op weg naar de brugklas
    (Groep 8 leerlingen)
    Startdatum: donderdag 6 juni 2019 van 19.00 uur tot 20.00 uur.
    Klik hier voor meer informatie.

Bak het alfabet in koekjes!

Educatief bezig zijn met kinderen op een regenachtige dag?
Bak het alfabet (koekjes)!

Recept zandtaartdeeg:
• 200 gram bloem
• 150 gram boter
• 100 gram basterdsuiker
• 1 zakje vanillesuiker
• 1 eidooier

  • Verwarm de oven voor op 160 graden.
  • Was je handen.
  • Meng alle ingrediënten door elkaar tot er een lekker deeg ontstaat.
  • Verdeel het deeg in 26 balletjes.
  • ‘Klei’ in hoofdletters de letters van het alfabet.
  • Leg de letters op een stuk bakpapier op de ovenplaat.
  • Bak de letters in 20 minuten goudbruin.
  • Laat deze op de plaat afkoelen (op het aanrecht).
2016-02-12 13.06.19

2016-02-12 13.29.13

Hoezo educatief?
– samen alle ingrediënten kopen
– ingrediënten afwegen
– alle koekjes even zwaar dus, afwegen per balletje. Hoe zwaar mag ieder balletje zijn?
– oefenen van de vorm van de letters
– trainen van de motoriek
– leren rekenen
– leren bakken
– samen spelen
– samen delen
– samen genieten
– Gewoon, omdat het kan.

Veel plezier en eet smakelijk!

Mildred van het Schip
Coaching Lisse

Genietmomentje

Vanmiddag de laatste bijeenkomst van de training Snel leren = leuk leren in Lisse voor het jaar 2015.
Zo gaaf om in de vroege ochtend een mail te lezen van een moeder van één van de deelnemers met de tekst:
… “Haar cijfers zijn trouwens fantastisch de laatste weken en haar zelfvertrouwen groeit hierdoor ook. Zo fijn!”…
#genietmomentje

‘Wat heb je als je ADHD hebt?

“Vroeger dacht ik, dat ik een mislukkeling was, maar nu weet ik dat ik ADHD heb.”

Op 10 oktober 2015 publiceerde ADHD lifestylemagazine SUZAN!¡ deze column van Menno Oosterhoff over ADHD, classificerende diagnostiek en de voor- en nadelen ervan.

Oefening baart kunst!

Oefening baart kunst en dat bleek ook maar weer tijdens de training Snel leren = leuk leren.
Een verdubbeling van het aantal gelezen woorden per minuut en dat binnen 1 week tijd!!

Wil jij ook sneller leren lezen en meer grip op het huiswerk?
Dan is de training Snel leren = leuk leren echt iets voor jou!!

Het aanmeldformulier en overige informatie is te vinden op de pagina Snel leren = leuk leren.

Kom je niet uit Lisse? Geen nood. De gecertificeerde trainers zitten door heel Nederland.
Kijk maar eens op www.Time2Control.nl.

Beelddenken

Beelddenken is denken in beelden en gebeurtenissen, niet in woorden en begrippen. Een beelddenker ziet in één oogopslag het geheel.

Alle informatie komt gelijktijdig binnen. Bij beelddenken wordt voornamelijk de rechterhersenhelft gebruikt. In sommige gevallen leidt een sterke rechter hersenhelft tot een zwakke linker hersenhelft. Omdat beelddenkers in beelden denken en niet in taal, hebben ze moeite met de ‘vertaling’ naar de juiste woorden. Vaak hoor je ze dan ook praten in termen als: dinges, danges, je weet wel!

<lees verder>

Leerproblemen bij de oorzaak aanpakken!

Dyslexie

Dyslexie staat voor stoornis waarbij men moeite heeft met lezen, schrijven en spellen; woordblindheid. Wat minder bekend is hoe dyslexie ontstaat. Dyslexie ontstaat doordat de hersenhelften van het brein niet goed met elkaar samenwerken.
fixatie disparatieCoaching Lisse biedt begeleiding van leerlingen met dyslexie. Tijdens de begeleiding wordt door middel van observatie gezocht naar mogelijke meerdere oorzaken van de leerproblemen.
Oorzaken kunnen o.a. ook zijn: fixatiedisparatie (samenwerking van de ogen) en belemmering van de fijne motoriek (reflexen).

 


Beelddenken

stoel woord-large

Na onderzoek blijkt dat bijvoorbeeld leerlingen met een leerachterstand of dyslexie vaak in beelden denken en niet in woorden. Daardoor wordt de lesstof niet begrepen en onthouden. Het onderwijs sluit niet aan bij alle denkwijze, want de meeste mensen (±95%) leren via het gehoor. Slechts een kleine groep leert visueel. Bijles helpt onvoldoende omdat ze dan meer informatie op ‘foute’ wijze krijgen aangeboden. Door de informatie te vertalen naar beelden, kan deze groep zich de lesstof wel eigen maken.
stoel plaatje-large
Coaching Lisse biedt een korte training waarbij de leerling leert deze techniek zelf toe te passen om vervolgens de lesstof in de klas goed te kunnen volgen.

 

AD(H)D

Gedrag- en leerproblemen gaan meestal hand in hand. De diagnose AD(H)D gaat hiermee vaak gepaard. Coaching Lisse is gespecialiseerd in gedragproblemen zoals, AD(H)D en biedt begeleiding en hulp d.m.v. coachtrajecten.


Snel leren = leuk leren

Snel leren = leuk leren is een cursus voor middelbare scholieren. Tijdens deze cursus leren scholieren 2 to 4 keer sneller lezen, meer en makkelijker onthouden, beter plannen en organiseren, samenvatten d.m.v. bijvoorbeeld mindmaps, geheugentechnieken en leren leren.

 

Wilt u meer informatie? Neem gerust (vrijblijvend) contact op.

Mildred van het Schip
Coaching Lisse

 

 

Coaching Lisse werkt samen met:

BrilJan’t logo Briljant
Time2Control banner_210X210

Oefening voor de hersenen

Soms wordt je getipt over leuke filmpjes op Youtube.
Hier een leuke oefening voor het brein. Het lijkt makkelijker dan het is.
Veel oefenplezier!

Leerproblemen aanpakken bij de oorzaak!

Ieder kind dat geboren wordt mag zich in zijn eigen tempo ontwikkelen.
Het eerste lachje wordt met veel enthousiasme ontvangen en het brabbelen wordt door vele ouders met liefde nagedaan.
Wanneer een kind zich voor het eerst omrolt, kruipt, gaat staan of zelfs het eerste stapje zet volgt er een luid applaus en de aanmoedigingen zijn overweldigend.

Vanaf het vierde jaar gaan kinderen in Nederland naar school en aldaar worden de beginselen van de schoolregels aangeleerd.
Een gemiddelde school start vanaf groep 3 met educatie in het leren lezen en schrijven en het vervolg kunt u inmiddels zelf invullen.

Dyslexie

Wanneer een kind moeite heeft met lezen en schrijven wordt er van alles uit de kast gehaald om het kind op school te ondersteunen. Veel leeskilometers maken, dan komt het wel goed.
Het kind meldt dat de letters niet op één plek blijven staan en sommige letters draaien zelfs steeds om. Het kind wordt getest en krijgt te horen dat het dyslexie heeft.
Blijven oefenen is het advies!

Persoonlijk durf ik te zeggen dat dyslexie een naam is voor bepaalde leerproblemen, maar dat dyslexie eigenlijk niet bestaat. Misschien krijg ik met deze uitspraak heel onderwijzend Nederland (en daarbuiten) over mij heen, maar ik ga het proberen uit te leggen.

Ieder mens is uniek en heeft een eigen manier van informatieverwerking.
Neem bijvoorbeeld een architect. Een architect loopt in gedachten al om en door een huis heen, zonder dat deze architect überhaupt een lijn op papier heeft gezet. Wanneer het plaatje in zijn hoofd klopt, dan tekent de architect het huis, waarbij geen enkel detail ontbreekt.
Een kind dat ook driedimensionaal kan denken kan dat ook met letters. Neem de b d p en q.
Deze letters zijn wat de vorm betreft vier dezelfde letters. Ga er maar aan staan! Dit kind dat net als de architect een talent bezit heeft dus een andere techniek nodig dan een kind waarbij dit talent mogelijk ontbreekt.

Een kunstenaar, neem een schilder, heeft een plaatje in zijn hoofd van een stuk natuurgebied en schildert dit op zijn doek. Deze schilder kan dit zo levensecht, waardoor het schilderij zo gewild wordt dat er zelfs posters van worden gedrukt voor de verkoop. Zo kan een ieder die dat wil genieten van het talent van deze schilder.
Een kind dat net als deze schilder ook in beelden denkt kan bij het voorlezen wel eens heel wat anders zeggen dan dat er staat. Neem het woord vader. Een kind dat in beelden denkt en aan het voorlezen is, ziet het verhaal als een soort film in zijn hoofd. Wanneer hij voorleest en het woord vader tegenkomt, kan het zijn dat hij zijn vader voor zich ziet en in plaats van het woord vader het woord papa zegt.
Wanneer u een boek leest, bijvoorbeeld Harry Potter, en u helemaal in het boek op gaat, vliegt u dan ook niet mee tijdens een potje Zwerkbal?
Een kind dat in beelden denkt heeft een ontzettend groot talent, maar kan moeite hebben met het woordelijk lesgeven binnen het onderwijs.
Met een kleine tip en korte uitleg kan dit kind het zelfvertrouwen behouden en op zijn  of haar eigen(wijze) manier leren.

Een laatste voorbeeld. Ieder gezond mens wordt geboren met twee ogen. Het grappige is dat we twee ogen hebben, maar door de samenwerking van de ogen en ons brein wordt het 1 plaatje dat je we waarnemen. Wanneer de ogen niet helemaal goed kunnen samenwerken, kunnen er problemen ontstaan, zoals dansende letters, woorden of zinnen die wegvallen, etc. Met kleine oefeningen en/of hulpmiddelen is het in vele gevallen mogelijk de samenwerking van de ogen te herstellen.

Stel u bent een kind in bovenstaande voorbeelden?
Wilt u dan geen oplossing vinden en zo ook het zelfvertrouwen van het kind te behouden?!

Mildred van het Schip
Coaching Lisse

logo ik leer anders coach logo_certificering

 

 

 

 

 

Snel leren = leuk leren

Uren aan je huiswerk en toch geen voldoende halen;
Leren, leren, leren, maar op de een of andere manier krijg je de lesstof niet in je hoofd;
Moeite hebben met plannen, want jouw dag is al zo vol;
Je wilt wel, maar het lukt gewoon niet;
Lezen, pfff, daar heb je geen zin in, want begrijpen doe je het toch niet;
Huiswerk, ZOVEEL, dat red je toch helemaal niet, je hebt ook nog een ander leven naast school hoor!

Herkenbaar? Dan is er goed nieuws!

Op de mooiste locatie in Lisse gaat de cursus ‘Snel leren = leuk leren’ binnenkort weer van start.
<<lees verder>>

“Ik leer anders”

logo ik leer anders coach g-3-largeLeerproblemen praktisch aanpakken met de training
Ik leer anders, leren op eigen wijze!”

Recente berichten